- Úvod
- Poradna
- Elektrokola
- Jak na delší dojezd elektrokola?
Jak na delší dojezd elektrokola?
Jízda na elektrokole je fyzicky velmi snadná a ve výsledku zábavná, často tak ale zapomenete na správnou volbu převodů a nevědomky se připravujete o cennou energii v baterii, a také peníze za nutné investice do dříve opotřebovaných součástek. Chcete ujet delší vzdálenost na jedno nabití baterie? Nevíte, jak správně řadit při jízdě, a prodloužit tak životnost baterie i elektromotoru? Pak čtěte dále…
Krosová a mětská elektrokola českého výrobce Leader Fox.
Řazení
Správné řazení představuje alfu a omegu pro jízdu na elektrokole. Pocitově lehké šlapání do pedálů minimální silou na těžké převody za použití maximální asistence vede k vyšší spotřebě energie v baterii a kratšímu dojezdu. Nejen že tak razantním způsobem snižujete eventuální dojezd elektrokola, ale výrazně snižujete i životnost řetězového pohonu kola – převodníku, řetězu a vícekolečka. Při rozjezdu vždy používejte lehký převod na kole v kombinaci s nejnižším stupněm asistence elektromotoru. Například když dojíždíte ke křižovatce nebo se chystáte zastavit, je dobré automaticky přeřadit na lehčí převodový stupeň – opětovný rozjezd tak bude pro Vás i pro baterii kola o hodně jednodušší.
Převodové ústrojí dámského horského kola CRUSSIS e-Guera 7.4 (2019)
Dojezd
Mezi hlavní faktory ovlivňující dojezd elektrokola patří: váha a fyzická kondice jezdce, převýšení a členitost terénu, klimatické podmínky, kapacita a stav baterie. Vliv má ale i správné nahuštění plášťů a venkovní teplota. Jak na elektrokole ujet co nejdelší vzdálenost?
1.Při jízdě do táhlého stoupání si nastavte nižší stupeň asistence motoru a zařaďte na přehazovačce lehčí převod. Kopec vyjedete sice pomaleji, ale v naprosté pohodě, a navíc s malým odporem v baterii a tedy nižším odběrem energie.
2.Pokud při výjezdu dlouhého stoupání nastavíte asistenci elektromotoru na maximum a dojedete na vrchol kopce rychlostí 20 km/h, musíte počítat s vysokým úbytkem energie v baterii a výrazně kratším dojezdem.
3.Při pohodové jízdě na rovince při rychlosti 25 km/h můžete využít střední až nejvyšší stupeň asistence elektromotoru, motor má při této rychlosti malou spotřebu a velmi efektivně využívá energii z baterie.
Uživatelský displej pánského krosového kola CRUSSIS E-CROSS 7.4 (2019) se zobrazením času, aktuání rychlosti, stavu vybití baterie a stupně asistence elektromotoru.
Teplota
Častým problémem, zejména při nepřetržité jízdě do dlouhého stoupání při využití maximální asistence elektromotoru, je přehřátí motoru. Z toho důvodu jsou motor i řídící jednotka opatřeny teplotním čidlem, které v případě rizika přehřátí systém pohonu elektrola vypne. V takovém případě je potřeba kolo odstavit ideálně ve stínu, a nechat motor a celý systém pohonu vychladnout. Přehřátí elektromotoru můžete předejít nastavením nižšího stupně asistence motoru a zdolat převýšení s přestávkami a po menších úsecích. Mějte na paměti i to, že jízda na elektrokole v horkých až tropických teplotách, a vystavování baterie přímému slunci ji vysloveně škodí a snižuje její životnost.
Nezapomínejte ani na fakt, že elektrokolo je stále "jen" jízdní kolo s přídavným pohonem, vždy by měl být hlavním zdrojem energie záběr nohou do pedálů, kdy elektromotor pomáhá snižovat nutně vynaložené fyzické úsilí při zdolávání stoupání, kopců a členitostí terénu. Zodpovědným přístupem k jízdě na elektrokole a volbou vhodných převodů prodloužíte životnost celého pohonného ústrojí Vašeho elektrokola, ať už vyrážíte na výlety na horském nebo krosovém elektrokole, nebo využíváte usnadnění jízdy elektromotorem po městských ulicích a cyklostezkách.
Chcete se dozvědět více?
Jak pečovat o jízdní kolo
Obsah: 1. Kontrola kola před a po jízdě - Rychla kontrola jednotlivých částí - Rady a doporučení pro bezpečnou jízdu 2. Údržba jízdního kola - Časový...celý článek
<< zpět do poradny