Hlasujte v anketě ShopRoku 2017 Hlasujte v anketě ShopRoku 2017

Úvod Poradna Péče o kolo

Péče o kolo

Obsah:

1. Kontrola kola před a po jízdě
    - Rychla kontrola jednotlivých částí
    - Rady a doporučení pro bezpečnou jízdu
2. Údržba jízdního kola
    - Časový harmonogram údržby
    - Čištění a mazání
    - Skladování kola
3. Jednotlivé části
    - Rychloupínací mechanismus, montáž a demontáž kol
    - Údržba brzd
    - Údržba řazení
    - Údržba odpružení
    - Kola, pláště, pedály, náboje a středové složení
    - Hlavové složení, řidítka, představec

 

1)    KONTROLA KOLA PŘED A PO JÍZDĚ

-    Rychlá kontrola jednotlivých částí

Před každou jízdou se doporučuje provést následující jednoduchou a rychlou kontrolu vašeho kola: zvedněte kolo do výšky (asi 5 – 10 cm) a pusťte jej na zem. Sledujte, zda nedošlo k uvolnění nějakých dílů nebo šroubů, pokud ano, dotáhněte.
Pláště – zkontrolujte, zda jsou správně nahuštěny a případně dohustěte. Prohlédněte také běhoun a bok pláště, zda není někde poškozený nebo proříznutý, poškozené pláště před jízdou vyměňte
Kola – každé kolo roztočte a zkontrolujte, zda je správně vycentrováno. Zkontrolujte, jestli mají správnou vůli, nejsou povoleny dráty, nebo některý nechybí
Brzdy – stisknutím brzdových pák zkontrolujete, zda jsou brzdové špalíky ve správné poloze vůči ráfku, případně seřiďte. Zkontrolujte, jestli nejsou lanka na koncích roztřepená.
Rychloupínáky – zkontrolujte správné dotažení.
Řídítka a sedlo – něli by být v jedné ose s horní rámovou trubkou, zkontrolujte správné utažení
Nástavce řídítek a gripy – gripy by měly pevně držet na řídítkách, neměly by být poškozené. Řídítka a nástavce by měly mít na koncích zálepky, nástavce musí být dotaženy.
Hlavové složení – zabrzděte přední kolo a současně pohybem vpřed a vzad zkontrolujte, zda není nežádoucí vůle v řízení. Řídítka by se měla volně otáčet, bez známek jakéhokoliv „drhnutí“.
Kliky a pedály – pravidelně kontrolujte dotažení klik ke středové ose, celý šlapací střed by se měl volně otáčet bez stranové vůle. Opotřebovaný nebo poškozený převodník může poškodit řetěz, ztížit řazení nebo způsobit přetržení řetězu. Pedály musí být pevně dotaženy ke klice a namazány.
Řazení a řetěz – řetěz nesmí přeskakovat na pastorcích, řazení musí jít zlehka. Kontrolujte také vytažení řetězu. Udržujte řetěz v čistotě a mažte jej odpovídajícími přípravky
Rám a ostatní – kontrolujte rám zejména v místech spojů trubek, řídítka, představec a sedlovku, zda nemají hluboké rýhy, praskliny nebo poškozený lak.
Všechny části (komponenty) kola mají omezenou životnost, která je dána použitým materiálem, konstrukcí, údržbou, intenzitou a způsobem používání, pokud je životnost překročena, komponent může katastrofálně selhat.

-    Rady a doporučení pro bezpečnou a pohodlnou jízdu

Podstatná většina vážných nehod při jízdě na kole zahrnuje úrazy hlavy. Opatřete si přilbu, která splňuje veškeré standardy a má atest pro provoz na veřejných komunikacích. Vyberte si správnou velikost, aby nebyla příliš volná, nebo příliš těsná.
Oblečení
Správné cyklistické oblečení může zlepšit váš zážitek z jízdy. Speciální funkční cyklistické oblečení může také zvýšit vaši bezpečnost – výrazné barvy a reflexní materiály zlepší vaši viditelnost. Velmi praktické jsou cyklistické rukavice. Dejte si pozor na nošení volného oblečení, zejména volné nohavice se snadno zamotají do řetězu. Nikdy nejezděte na kole bez uzavřené obuvi. Nedoporučujeme vám jezdit na kole se sluchátky, hlasitá hudba může zastínit blížíce se nebezpečí z důvodu nižšího soustředění.
Pravidla pro jízdu na veřejných komunikacích
Základním pravidlem je chovat se stejně jako při řízení motorového vozidla. Cyklista je plnohodnotným účastníkem silničního provozu.
-    Jezděte na pravé straně vozovky ve směru provozu, nikdy proti němu.
-    Respektujte dopravní značení a světelné signály
-    Buďte opatrní při předjíždění automobilů, motoristé nejsou zvyklí ohlížet se na cyklisty a velmi často špatně signalizují
-    Ukazujte rukama při změně směru jízdy a to v dostatečném předstihu
-    Jezděte přímo podél řady zaparkovaných aut – nevjíždějte ke krajnici za každým zaparkovaným autem
-    Pokud se pohybujete stejně rychle jako ostatní doprava, jezděte ve středu jízdního pruhu. V rychlejší provozu jezděte co nejvíce u krajnice
-    Buďte velmi opatrní na velkých křižovatkách. Na přechodech je nutné z kola sesednout a přejít křižovatku jako chodec.
-    Nejezděte po chodníku, pokud k tomu není určený
Kromě těchto základních pravidel dopravy je užitečné dodržovat následující tipy pro zvýšení vaší bezpečnosti:
o    Zvonek může být praktickým pomocníkem
o    Předpokládejte, že vás motoristé nevidí, buďte obzvlášť opatrní na vjezdech a výjezdech
o    Pozor na psy. Pokuste se je ignorovat, pokud to nepomůže, sesedněte a pokuste se kolo postavit mezi Vás a psa
o    Pozor na nerovnosti vozovky – výmoly, kanály, koleje, mokrou dlažbu atd.
Jízda za špatného počasí
Mějte na paměti, že za deštivého počasí mají brzdy mnohem menší účinnost. Je důležité brzdit s větším předstihem a opatrněji. Cyklistická přilba, zejména se štítkem, může celkem dobře chránit vaše oči a obličej před deštěm.
Etika jízdy v terénu
Jízda v terénu je obtížnější než jízda na silnici. Také počítejte s tím, že pokud se vám něco stane, může být pomoc daleko. Vždy s sebou vozte: imbusové klíče 4 mm, 5 mm a 6 mm; lepení a náhradní duši; montpáky; pumpičku nebo bombičku pro nafouknutí; doklady a peníze; telefon pro přivolání pomoci. Nejezděte sami v oblastech, které neznáte. Respektujte značení, soukromá a veřejná prostranství. Nejezděte mimo určené cesty (stezky). Buďte ohleduplní k turistům, jezdcům na koních, ostatním cyklistům a zvířatům
Sjezd na horském kole
Při sjezdu na horském kole můžete dosáhnout značné rychlosti a tím se vystavit velkému riziku a nebezpečí. Používejte proto vhodnou výstroj zahrnující schválenou integrální přilbu, dlouhoprsté rukavice a ochranný krunýř.
Jízda v noci
Př jízdě za soumraku nebo v noci vždy používejte osvětlení, používejte oblečení jasných barev, nejlépe z reflexních mateirálů, jezděte pomalu, vyhněte se rušným komunikacím.


2)    ÚDRŽBA JÍZDNÍHO KOLA

-    Časový harmonogram údržby

Do jednoho měsíce po zakoupení kola, nebo ujetí cca 100 - 200 km, při zajíždění kola, může dojít k povolení lanek, sednutí výpletu kol, které budou vyžadovat nové seřízení atd. Je dobré v tomto období věnovat kolu zvýšenou pozornost a dle doporučení prodejce zajít do odborného servisu na garanční seřízení.
Dále postupujte podle následujícího harmonogramu údržby:
Po každé jízdě:
•    Zkontrolovat rychloupínáky a seřízení brzd
•    Zkontrolovat vycentrování kol
•    Zkontrolovat stav plášťů, případně je vyměnit
Každý týden
•    Zkontrolovat tlak v pláštích
•    Namazat řetěz
•    Namazat kluzáky odpružené vidlice
•    Zkontrolovat dotažení čepů odpružené vidlice
•    Zkontrolovat dotažení čepů zadního odpružení
•    Zkontrolovat dotažení třmenu a kotouče u kotoučových brzd
Každý měsíc
•    Umýt a osušit kolo
•    Promazat čepy přehazovačky a přesmykače
•    Promazat konce bovdenů
•    Zkontrolovat, zda nejsou uvolněné
     o    nějaké matice a šrouby
     o    Rychloupínák nebo šroub sedlovky
     o    Šroub zámku sedlo
     o    Šroub představce (standartní)
     o    Šroub představce (A-head)
     o    Šroub řídítek
     o    Šroub nástavců řídítek
•    Zkontrolovat stav řadících lanek
•    Zkontrolovat stav brzdových lanek a vedení brzd
•    Zkontrolovat opotřebení brzdových špalíků
•    Zkontrolovat seřízení nábojů kol
•    Zkontrolovat seřízení hlavového složení
•    Zkontrolovat vytažení řetězu, vytahaný řetěz vyměnit
Každé 3 měsíce
•    Promazat čepy brzd a brzdových pák
•    Zkontrolovat dotažení matic a šroubů
•    Zkontrolovat šlapací střed
•    Zkontrolovat pedály
•    Namazat sedlovku
Každých 6 měsíců
•    Promazat brzdová lanka a seřídit je
•    Promazat lanka přehazovačky a přesmykače a seřídit je
•    Promazat čepy brzdových čelistí
•    Vyměnit brzdové špalíky pokud je třeba
•    Vyměnit řetěz pokud je třeba
•    Zkontrolovat a případně vyměnit brzdové destičky u kotoučových brzd
Každý rok
•    Promazat náboje
•    Promazat hlavové složení
•    Promazat středové složení
•    Promazat závity a ložiska pedálů
•    Namazat rychloupínáky a sedlovku
•    Namazat představec
•    Promazat odpruženou vidlici, případně zadní odpružení
Nikdy nemažte karbonovou sedlovku! Před zasunutím sedlovky do rámu, odmastěte styčné plochy a ujistěte se, že vnitřní povrch sedlové trubky je hladký, bez výstupků a ostrých hran.


-    Čištění a mazání

Čištění
Čištění kola je důležitou součástí pravidelné údržby. Špína a prach poškozují zejména pohyblivé části kola: řetěz, ráfky, pastorky, přehazovačku a přesmykač. Kolo po každé jízdě v blátivém terén vyčistěte.
K čištění kola nepoužívejte vysokotlaké čističky. Vysoký tlak vody může zasáhnout ložiska a vymést z nich vazelínu, nebo je naopak znečistit.
Vždy je nejlepší ruční mytí kola. Největší bláto a špínu opláchněte hadicí, poté kolo očistěte jemným kartáčem namočeným v teplé mýdlové vodě. Řetěz, pastorky, převodníky, přehazovačku a přesmykač odmastěte vhodným přípravkem. Špinavá a špatně přístupná místa vyčistěte kartáčkem. Nakonec spláchněte zbytky nečistot. Před opětovným namazáním nechte řetěz a ostatní části oschnout. Pro čištění řetězu je nejlepší použít speciální pračku na řetěz.
Nedoporučujeme odstraňovat špínu bez předchozího navlhčení kola vodou – můžete odřít lak rámu a povrch komponentů.
Mazání
Při mazání věnujte pozornost všem pohyblivým součástem jízdního kola, zejména řetězu. Mazací prostředky určené pro automobily a motocykly nejsou vhodné pro použití na jízdní kola. Řetěz je nejlépe promazat večer – mazací přípravek tak bude mít dostatek času proniknout do řetězu. Ráno je vhodné setřít přebytečný mazací přípravek, tím lze do určité míry zabránit příliš velkému ulpívání nečistot.
Kontrolu namazání a čištění odpružených vidlic a zadních pružících jednotek provádějte pravidelně a včas, vždy po cca 50 hodinách provozu nebo v těžkých podmínkách (voda, bláto) ihned před další jízdou, zabráníte tím trvalému poškození vidlice. Nezapomeňte čistit prachovky i z vnitřní strany!
Měnič a přesmykač příliš nepromazávejte, při použití velkého množství mazacího prostředku dochází k ulpívaní špíny a prachu a to zhoršuje optimální funkci.
Vyvarujte se nanesení mazacího prostředku na ráfky, pláště, brzdové botky nebo na rotor kotoučové brzdy, mohlo by to být velmi nebezpečné. Vhodné je občas promazat otočné čepy brzdových pák a čelistí.
Při mazání přesmykače a přehazovačky dávejte pozor, abyste mazacího prostředku nenanesli příliš mnoho. Přebytečné mazivo způsobuje usazování špíny a prachu.

-    Skladování kola

Není vhodné kolo ponechávat povětrnostním vlivům. Chraňte ho před deštěm, sněhem a sluncem. Déšť a sníh můžou způsobit korozi kola, UV záření vyblednutí laku nebo poškození jakýchkoliv gumových nebo plastových částí kola. Před dlouhodobým skladováním kolo vyčistěte, namažte a na rám naneste vhodný ochranný přípravek. Kolo skladujte zavěšené, zabráníte tak poškození plášťů, není vhodné, aby byly pláště zatíženy vlastní vahou kola. Pokud nelze kolo pověsit, pláště alespoň vypusťte. Kolo nepokládejte na pravou stranu, mohlo by dojít k poškození měniče a znečištění řetězu hrubými nečistotami.


3)    JEDNOTLIVÉ ČÁSTI


-    Rychloupínací mechanismus, montáž a demontáž kol

Rychloupínací mechanismus

Při jízdě s nesprávně dotaženými rychloupínáky může dojít k uvolnění kola nebo jeho vypadnutí z vidlice, což může vést k poškození kola a vážnému zranění nebo smrti jezdce. Proto: 1) seznamte se s principem rychloupínacího mechanismu a naučte se jej používat. 2) pokaždé se před jízdou přesvědčte, zda jsou kola pevně upevněna ve vidlici a rámu
Princip rychloupínacího mechanismu: rychloupínák umožňuje jednoduše a rychle namontovat a demontovat kolo bez použití nářadí. Skládá se z táhla procházejícího osou náboje kola, které na na jedné straně seřizovací matici a na straně druhé páčku s excentrem, která stahuje osu náboje k vidlici. Čep rychloupínáku se pohybuje v úhlu 180°, samotné dotažení probíhá v 90° od momentu, kdy páčka začne klást odpor.
Seřízení rychloupínacího mechanismu: dejte páčku do pozice otevřeno. Jednou rukou přidržujte páčku a druhou dotahujte seřizovací matici táhla na druhé straně tak, abyste před úplným dotažením páčky cítili znatelný odpor. Poté dotlačte páčku silou směrem k vidlici do polohy zavřeno. Přední rychloupínák by měl být zajištěn v takové poloze, aby nemohlo dojít k náhodnému otevření.
Pokud můžete dát páčku rychloupínáku do polohy zavřeno, aniž byste si museli pomoci přidržením vidlice a páčka nezanechá po dotažení zřetelný otisk ve vaší dlani, je dotažení nedostatečné. Otevřete páčku, otočte seřizovací matici o čtvrt otáčky po směru hodinových ručiček a dotažení znovu vyzkoušejte. Další kontrolu seřízení rychloupínáku proveďte takto: zvedněte kolo, roztočte jej a sledujte, zda se otáčí lehce. Poté do něj udeřte směrem dolů, abyste zjistili, zda je pevně uchyceno ve vidlici.
Demontáž předního a zadního kola: Předtím, než začnete kola demontovat, je nutné uvolnit brzdy: stlačte obě brzdové čelisti směrem k ráfku. Poté uvolněné lanko vytáhněte z vidličky brzdové čelisti. Brzdy se tímto rozevřou a umožní projít kolu mezi brzdovými špalíky.
Demontáž předního kola: dejte páčku rychloupínáku do polohy otevřeno. Poté povolte seřizovací matici proti směru hodinových ručiček cca o 2 – 3 otáčky, aby bylo možné kolo uvolnit z vidlice. Kolo vytáhněte ven z vidlice. Někdy se nutné do něj lehce udeřit, aby se uvolnilo.
Demontáž zadního kola: přeřaďte na nejmenší pastorek vícekolečka a uvolněte rychloupínák. Zvedněte kolo za zadní část rámu. Při zvedání zároveň táhněte přehazovačku směrem dozadu a kolo tlačte směrem dopředu a dolů, dokud se nedostane ven z patek rámu.
Montáž předního kola: kolo s otevřeným rychloupínákem (měl by být na levé straně kola) postavte na zem a nasaďte patky přední vidlice na osu kola. Ujistěte se, že je osa řádně zasunuta v patkách (musí se opírat o jejich horní část) a kolo je uprostřed vidlice. Seřiďte rychloupínák a jeho páčku zatlačte směrem k vidlici, do polohy zavřeno. Po dotažení by páčka měla být rovnoběžně s vidlicí a zahnutá směrem ke kolu. Nyní zajistěte přední brzdu a vyzkoušejte její správnou funkci. Roztočením kola zkontrolujte, zda brzdové špalíky neškrtají o plášť.
Montáž zadního kola: nastavte přehazovačku do polohy pro přeřazení na nejmenší pastorek vícekolečka. Dejte rychloupínák do polohy otevřeno. Páčky rychloupínáku musí být na opačné straně než je přehazovačka a vícekolečko. Zatlačte přehazovačku pravou rukou směrem dozadu. Nasaďte řetěz na vrchní část nejmenšího pastorku vícekolečka. Poté nasaďte kolo do patek rámu a v patkách jej táhněte směrem dovnitř (až na jejich zadní stranu). Přesvědčte se, že kolo správně sedí v patkách a je uprostřed zadní vidlice. Dotáhněte seřizovací matici táhla rychloupínáku a zatlačte páčku rychloupínáku směrem k vidlici do polohy zavřeno. Po dotažení by páčka měla být rovnoběžně se zadní vidlicí rámu a zahnutá směrem ke kolu. Zajistěte zadní brzdu a vyzkoušejte její správnou funkci. Roztočením kola zkontrolujte, zda brzdové špalíky neškrtají o plášť.

-    Údržba brzd

Brzdový systém je tvoří: brzdové páky, brzdové čelisti, vedení brzd (lanka a bowdeny)
Nejčastěji používané typy brzd jsou: brzdy typu ´´V“, kotoučové brzdy, brzdy pro silniční kola. Než začnete brzdy seřizovat, ověřte si, jakým typem brzd je vaše kolo vybaveno a jaké jsou požadavky na jejich seřízení
Brzdová páka – musí být vždy pevně upevněna k řídítkům a to v takové poloze, aby byla snadno dosažitelná. Je-li zcela stisknutá, nesmí se dotýkat řídítek. Pokud se dotýká, je třeba přitáhnout bzrdové lanko. Pro nastavení sklonu brzdové páky povolte upevňovací šroub na její objímce, nastavte požadovaný sklon a šroub pevně dotáhněte. Brzdovou páku lze také nastavit podle délky prstů vaší ruky pomocí seřizovacího šroubu, kterým seřídíte páku na požadovanou vzdálenost od řídítek.
Brzda typu ´´V“ – Brzdové čelisti musí být pevně dotaženy k čepům rámu nebo vidlice. Musí být správně vycentrovány. Není-li tomu tak, zkontrolujte, zda je kolo správně usazeno v rámu nebo vidlici, brzdu vycentrujte pomocí seřizovacích šroubků, které se nacházejí po stranách brzdových čelistí.
Dotažení brzdy – pokud jsou špalíky dále než 3-4 mm od ráfku, došlo k vytažení brzdového lanka nebo k opotřebování brzdových špalíků a je nutné brzdu seřídit. Pokud nedošlo k většímu povolení lanka, seřízení se provede seřizovacím šroubem brzdové páky. Povolte zajišťovací matici a poté povolte samotný šroub. Tímto zkrátíte lanko a přiblížíte brzdové špalíky k ráfku. Po seřízení dotáhněte zajišťovací matici. V případě, že tento způsob seřízení nestačí (brzdy jsou stále volné), je nutné seřizovací šroub opět zašroubovat do původní polohy, povolit šroub pro upevnění lanka. Lanko přitáhnout upevňovací šroub opět pevně dotáhnout.
Seřízení brzdových špalíků – brzdové špalíky musí dosedat na ráfky celou svojí plochou. Nesmí přijít do kontaktu s pláštěm kola, hrozí nebezpečí prodření pláště a následný defekt. Brzdový špalík by měl být nastaven v rozmezí 1 – 3 mm od ráfku. Doporučuje se nastavit špalíky vůči ráfku do mírné šípovité polohy. Při zabrzdění by se nejprve měla dotknout ráfku přední část špalíku a poté zadní. Zadní část špalíku by neměla být odkloněna od přední o více než 1 mm.
Brzdy pro silniční kola – provede se obdobným způsobem jako u V brzd. U těchto brzd je centrovací šroub umístěn přímo v zakončení ramene brzdové čelisti.
Lanka a bowdeny – pravidelně kontrolujte jejich stav. Lanka by neměla být roztřepená, bovdeny naprasklé nebo zlomené.
Funkci brzd může ovlivnit změna nastavení výšky řídítek. Změníte-li výšku řídítek, vždy se přesvědčte o správné funkci brzd.
Kotoučové brzdy – nejúčinnější typ brzd. Rozdělujeme je na mechanické (ovládané lankem) a hydraulické (ovládané kapalinou)
U hydraulických brzd kontrolujte: chod brzdové páky. Připadá-li vám příliš měkký, je možné, že se do vedení brzd dostaly vzduchové bubliny a brzdu je třeba odvzdušnit. Není-li vedení brzd někde polámané, nemá praskliny,, nebo neuniká brzdová kapalina. Pokud s jeho poškozením souvisí nedostatečná funkce brzd, je třeba vedení vyměnit. Veškeré opravy a seřizování hydraulických brzd vyžadují speciální nářadí a postupy.
U mechanických brzd kontrolujte: lanka a bowdeny. Lanka nesmí být roztřepená, bowdeny zlomené nebo naprasklé.
Kontrola funkce brzd: silně stiskněte brzdovou páku a zkontrolujte správnou funkci brzdy, brzdová páka se nesmí dotknout řídítek. Všechny kotoučové brzdy potřebují určitý čas na zajetí, aby mohly podávat maximální výkon.
U všech kotoučových brzd dále kontrolujte a provádějte údržbu následujících částí: udržujte sátle čisté brzdové kotouče, dbejte, aby nepřišly do styku s mastnotou. Pokud dojde ke znečištění kotouče a brzdových špalíků olejem nebo vazelínou, je nutné je důkladně vyčistit, případně vyměnit brzdové špalíky. Čištění se provádí speciálním přípravkem s obsahem alkoholu nebo prostředkem na čištění brzd. Kontrolujte stav povrchu kotoučů – nesmí být poškozen hlubokými rýhami a vrypy. Je-li třeba, kotouče vyměňte. Kontrolujte stav brzdových destiček – zda nejsou zesklovatělé, odštípnuté nebo v nich nejsou zapuštěné úlomky, zda se opotřebovávají rovnoměrně a jejich chod je plynulý. Poškozené nebo opotřebované destičky vyměňte. Kontrolujte, zda kotouče procházejí středem brzdových destiček. Pokud kotouče trhnou, je třeba povolit šrouby uchycení brzdy. Lehce stisknout brzdovou páku a šrouby znovu utáhnout. Kotoučové brzdy více namáhají výplet kol, proto častěji kontrolujte správně napětí drátů a stav výpletu.
Nikdy nezkoušejte stisknout brzdovou páku, není-li kotouč ve třmeni. Brzdové destičky se seřídí samy vůči sobě, vznikne minimální mezera a kotouč nelze nasadit zpět do brzdy.
Nedotýkejte se brzdných ploch kotouče holýma rukama. Používejte rukavice nebo držte kotouč za paprsky. Mastnota z vašich brstů sníží účinnost jakékoliv kotoučové brzdy. Kotoučové brzdy se v průběhu brždění zahřívají. Nedotýkejte se třmenu brzdy nebo kotouče ihned po jízdě. Před jakoukoliv manipulací se nejdříve ujistěte, že brzda již vychladla.
Před každou jízdou se vyplatí zkontrolovat brzdový systém a vyzkoušet správnou funkci brzd. Pokud brzdy správně nefungují nebo jsou jakékoliv části brzdového systému poškozeny nebo opotřebovány, na kole nejezděte.

-    Údržba řazení

Řadící systém se skládá z těchto částí: přehazovačky a přesmykače, řadící páčky (nebo otočné rukojeti), řadící bowdeny a lanka, řetěz
Spolehlivé a přesné řazení je velmi citlivé na správné seřízení, pravidelnou údržbu a očistu každého prvku.
Lanka
Péče o lanka je naprostý základ – vyjměte lanko nebo bowden, očistěte suchým hadrem, namažte odpovídajícím mazadlem, nastříkejte sprej přímo do bovdenu a posuňte jím po lanku, aby se mazivo rozetřelo.
Převodníky
K odstranění nečistot použijte kartáč s tvrdými štětinami. Nečistěte jenom převodníky, ale i prostor mezi nimi. Po vyčištění vezměte hadr a převodníky opláchněte vodou.
Kazeta
Zvláště na horském kole je vystavena náporu nečistot. Stejně jako u převodníku použijte k vyčištění kartáč s tvrdými štětinami. Speciální kartáče mívají druhé konce uzpůsobeny tak, aby se přesně vešly mezi pastorky a dokázaly odstranit nečistoty i odtud
Řetěz a jeho výměna
Řetěz je jedna z nejvíce namáhaných a nejméně chráněných částí kola. Udržujte ho čistý a namazaný. Časem dochází k vytažení řetězu – je třeba ho vyměnit, pokud řetěz nevyměníte včas, může dojít k poškození pastorků a převodníků.
Pro kontrolu vytažení řetězu použijte kalibrovanou měrku nebo posuvné měřidlo.
K výměně řetězu je potřeba speciální nářadí (nýtovač řetězu). Pokud nasazujete nový řetěz, musíte upravit jeho délku (obecně platí, že po opásání největšího převodníku a největšího pastorku je třeba k délce řetězu přidat ještě dva články)
Přesmykač a přehazovačka
Funkce přesmykače a přehazovačky: pravé řadící páčky nebo otočná rukojeť ovládají přehazovačku, která posunuje řetěz z jednoho pastorku na druhý. Levé řadící páčky nebo otočná rukojeť ovládají přesmykač, který přesunuje řetěz mezi největším a menšími převodníky. Kombinace největšího pastorku a nejmenšího převodníku je pro nejpříkřejší stoupání, nejmenší pastorek a největší převodník jsou pro rychlou jízdu a jízdu z kopce.
Přehazovačka: Nejprve přeřaďte na nejmenší pastorek vícekolečka. Postavte se za kolo a zkontrolujte, jsou-li nejmenší pastorek, obě kladky přehazovačky a řetěz v jedné ose. Nejsou-li, je třeba přehazovačku a případně patku uchycení přehazovačky seřídit/narovnat. Pro správnou funkci přehazovačky je nutné, aby byly nasazeny krajní polohy (dorazy) přehazovačky, které zabraňují tomu, aby řetěz sjel z pastorků a zasekl se mezi nejmenší pastorek a patku vidlice, nebo mezi největší pastorek a výplet. Seřízení dorazů se provádí dvěma šroubky, které jsou umístěny na přehazovačce nad sebou.
Nastavení spodního dorazu: přeřaďte na nejmenší pastorek a největší převodník, povolte upevňovací šroub lanka přehazovačky a lanko uvolněte, otáčejte seřizovacím šroubkem spodního dorazu označeným H tak dlouho, dokud nejsou vnější strana nejmenšího pastorku, obě kladky přehazovačky a řetěz v jedné ose. Nyní přitahujte lanko přehazovačky a zároveň přeřaďte pravou páčkou / otočnou rukojetí do polohy pro přeřazení na nejmenší kolečko. Úplně dotáhněte (po směru hodinových ručiček) seřizovací šroub řadících páček přehazovačky, dejte jej do drážky upevňovacího šroubu a šroub pevně utáhněte.
Nastavení horního dorazu: přeřaďte na největší pastorek a nejmenší převodník. Otáčejte seřizovacím šroubem horního dorazu označeným L tak, aby největší pastorek, obě kladky přehazovačky a řetěz byly v jedné ose. Znovu dotahujte seřizovací šroub dorazu, dokud nezačne klást odpor. Dejte pozor, abyste šroub dorazu neseřídili tak, že se přehazovačka bude dotýkat výpletu zadního kola. Pro správnou funkci indexového systému přehazovačky přeřaďte na největší převodník a nejmenší pastorek. Nyní přeřaďte na následující pastorek. Pokud je řetěz příliš hlučný, nebo nejde přeřadit, otáčejte seřizovacím šroubem přehazovačky (proti směru hodinových ručiček), dokud se kladky přehazovačky nedostanou do jedné osy s tímto druhým pastorkem. Toto seřízení provádějte pomalu, dokud řazení nejde hladce a tiše. Dojde-li tímto seřízením k přeřazení na třetí pastorek, je napětí lanka přehazovačky příliš velké. Otáčejte seřizovacím šroubem přehazovačky (po směru hodinových ručiček) dokud nejsou kladky přehazovačky a druhý pastorek v jedné ose. Vyzkoušejte různé kombinace převodů, abyste si ověřili, zda se řetěz pohybuje hladce na všech pastorcích.
Přesmykač: vnější lišta vodítka řetězu musí být rovnoběžná s největším převodníkem. Nižší okraj vnější lišty musí být 1 – 3 mm nad zuby největšího převodníku. Pro toto nastavení povolte šroub objímky přesmykače a poté jej znovu dotáhněte.
Seřízení spodního dorazu: přeřaďte na největší pastorek a nejmenší převodník. Povolte upevňovací šroub lanka přesmykače tak, aby lanko bylo volné. Otáčejte seřizovacím šroubem spodního dorazu označeným L. dokud není řetěz 1 – 1,5 mm od vnitřní lišty vodítka. Natahujte lanko přesmykače a zároveň přeřaďte levou řadící páčkou (otočnou rukojetí) do polohy pro přeřazení na nejmenší převodník. Úplně dotáhněte seřizovací šroub (po směru hodinových ručiček) řadících páček (otočných rukojetí přesmykače) na levé straně. Natáhněte lanko přesmykače, dejte jej do drážky upevňovacího šroubu a šroub utáhněte.
Seřízení horního dorazu: přeřaďte na nejmenší pastorek a největší převodník. Otáčejte seřizovacím šroubem horního dorazu označeným H, dokud není řetěz 0,5 – 1 mm od vnější lišty vodítka.
Seřízení přesmykače v prostřední poloze (pokud je kolo vybaveno trojpřevodníkem): přeřaďte na prostřední převodník a největší pastorek. Otáčejte seřizovacím šroubem řadících páček (otočné rukojeti) přesmykače (na levé straně), dokud není řetěz asi 0,5 – 1 mm od vnitřní lišty vodítka.

-    Údržba odpružení

Nečistoty na kluzácích a kolem těsnění důkladně otřete čistým a suchým hadrem. Pokud vidlice má pryžové manžety, tak je vyjměte z těsnění, zevnitř vytřete a necháte přes noc volně na kluzácích, aby vyschly. Pro hladký chod mažte kluzáky a těsnění silikonovým, případně teflonovým olejem (podle doporučení výrobce). Pokud pružení zajišťuje vzduch nebo vzduchová patrona, čas od času zkontrolujte tlak (pro správnou hodnotu se řiďte doporučením výrobce). Pokud má vaše vidlice pružiny nebo elastomery, tak jejich údržba by měla být častější než jednou za sezonu – občas je vyjměte, vyčistěte a namažte doporučenou vazelínou.
V případě zadního odpružení také platí výše uvedené – především snaha o udržení čistoty plochy pracovního pístu tlumiče. Mažeme část kolem jeho těsnění. Tlumič můžeme opatřit neoprénovým návlekem, abychom předešli riziku poškrábání a eliminovali destrukční činnost nečistot. Pokud se jedná o vzduchový tlumič, kontrolujeme tlak podle tabulek doporučených výrobcem.
Také nezapomínejte kontrolovat dotažení šroubů všech uložení zadní stavby, stejně tak i promazání čepů vzlínavým olejem.
Správně seřízený řadící systém by měl fungovat přesně a nehlučně, při přeřazení byste neměli slyšet žádné neobvyklé zvuky, řazení by nemělo být pomalé ani obtížné, řetěz by neměl přeskakovat. Při šlapání dozadu nesmí dojít k zaseknutí řetězu – to by mohlo způsobit ztrátu kontroly řízení a pád, neřaďte, když kolo stojí, nepokládejte kolo na pravou stranu – mohlo by dojít k poškození přehazovačky.

-    Kola, pláště, pedály, náboje a středové složení

Kontrola tlaku a huštění
Zmáčknete plášť mezi palcem a ukazovákem – měl by být pevný a nepoddajný.
Doporučený tlak huštění je uveden z boku pláště. Pokud jsou na plášti uvedeny dvě hodnoty tlaku, vyšší hodnota platí pro jízdu na silnici a nižší pro terén. Nikdy nehustěte plášť nad maximální hodnotu uvedenou na boku pláště. Překročení této hodnoty může uvolnit plášť, způsobit poškození kola a zranění jezdce. Pláště hustěte na doporučený tlak.
Kontrola kol
Je dobré provádět před každou jízdou, zkontrolujte ráfky, podívejte se, zda nemají rýhy, nejsou promáčknuté, nemají praskliny, nebo jestli není příliš opotřebovaná brzdná plocha. Také je dobré zkontrolovat správné napětí, stav výpletu a správné vycentrování kol (to se kontroluje roztočením kola – sledujte, zda se netočí do strany, nebo na výšku).
Věnujte pozornost i stavu plášťů, zda nejsou protrhnuté, vyboulené, jestli v nich není cizí předmět…
Defekty a jejich oprava
K náhlému úniku vzduchů z pláště může dojít kdykoliv. Pokud Vás tento defekt zastihne na cestách, je dobrý být připraven a mít s sebou alespoň jednu z těchto pomůcek: náhradní duši, soupravu lepení, montážní páky, hustilku nebo bombičky pro nahuštění.
Při opravě postupujte následovně: demontujte kolo z rámu, vypusťte zbylý vzduch z pláště. Vyjměte jednu stranu pláště z ráfku tak, že jej uchopíte oběma rukama v místě naproti ventilku a snažíte se jej zvednout a přetáhnout přes okraj ráfku. Pokud je plášť v ráfku příliš natěsno, použijte pro jeho vyjmutí montážní páky. Vyjměte opatrně duši, abyste nepoškodili ventilek. Pečlivě prohlédněte vnitřní a vnější stranu pláště, případně odstraňte to, co v něm zůstalo (např. trn nebo hřebík). Nyní duší zalepte, nebo v případě většího defektu použijte novou.
Znovu nasaďte plášť a duši: nasaďte jednu stranu pláště na ráfek. Prostrčte ventilek duše otvorem v ráfku. Duši opatrně vložte do pláště. Srovnejte ventilek tak, aby byl kolmo k ráfku. Nahustěte duši pouze natolik, aby držela tvar. S nasazováním druhé strany pláště začněte nejprve u ventilku a poté pokračujte po obou stranách ráfku. Zkontrolujte usazení pláště. Pomalu nahustěte plášť na doporučený tlak a kontrolujte, zda okraje pláště zůstávají usazeny v ráfku. Nasaďte kolo zpět do rámu.
Nášlapné pedály
Nášlapné pedály vyžadují daleko více údržby, než pedály obyčejné. Musí být udržovány v čistotě, nezanesené blátem. Je také nutno je pravidelně mazat. Správná údržba se projeví lepší funkcí a delší životností. Používejte zarážky, které jsou určeny pro vaše pedály. Použití jiných typů zarážek může zhoršit funkci pedálů nebo vám přivodit zranění.
Nastavení předpětí nášlapných pedálů
Předpětí nášlapného pedálů je síla, která je nutná pro našlápnutí (zacvaknutí) do pedálu a uvolnění (vycvaknutí) z pedálu. U většiny oboustranných pedálů se nastavuje předpětí dvěma seřizovacími šroubky (na každé straně jedním). Otáčejte seřizovacím šroubkem předpětí po směru hodinových ručiček pro zvýšení síly nutné k uvolnění zarážky z pedálu, v opačném směru pro snadnější uvolnění zarážky z pedálu. Nastavte stejné předpětí pro obě strany pedálu. Některé nášlapné pedály bývají vybaveny ukazateli předpětí pedálu, které usnadňují a zároveň vymezují rozsah nastavení předpětí pedálu.
Náboje
Náboje kol jsou uloženy na ložiskách. Jejich hladký chod závisí na správném seřízení, mazání a dobrém utěsnění. Většina nábojů je kontruována tak, že jsou v tělese náboje nalisovány misky a na ose náboje našroubovány kónusy s kontramaticemi. Otáčením kónusů na závitu osy se seřizuje vůle ložiska. Správnou vůli ložisek zkontrolujte tak, že demontujete kolo z rámu, uchopíte konce osy kola a zkusíte pohybovat osou do stran. Současně otáčením osy kontrolujte lehký chod ložisek. Pokud se osa pohybuje vůči náboji do stran nebo ucítíte-li odpor v otáčení, zadrhávání nebo skřípavé zvuky, je nutné provést vyčištění, promazání a správné seřízení ložiskové vůle.
Některé náboje používají klasická kuličková ložiska, většinou oboustranně zapouzdřená, která nevyžadují seřízení a údržbu. V případě opotřebení nebo závady ložiska stačí vyměnit ložisko za nové.
Středové složení
Středové složení se skládá z osy a zapouzdřených ložisek. Jsou k němu připevněny kliky. Je bezúdržbové, pokud vydává neobvyklé zvuky, má vůle nebo se neotáčí lehce, je potřeba jej vyměnit.

-    Hlavové složení, řídítka, představec

Před jakoukoliv manipulací s hlavovým složením si nejdříve ujasněte, které hlavové složení na Vašem kole máte – buď hlavové složení se závitem, nebo hlavové složení bezzávitové – tzv. A-head
Hlavové složení se závitem
Závitové nebo také klasické hlavové složení je tvořeno seskupením ložisek, které umožňuje řídítkům, představci a vidlici otáčení v rámu. Předpokladem dlouhé životnosti je mazání a dobré utěsnění ložisek a správné seřízení jejich vůle. Doporučujeme alespoň jednou za rok hlavové složení rozebrat, vyčistit a promazat.
Před demontáží představce je dobré povolit hlavové složení – manipulace bude snazší. K demontáži představce nejdříve povolte šroub (většinou imbusovým klíčem č. 6). Po vytažení představce sejměte misky hlavového složení. Misky vyčistěte – nejdříve je potřeba omýt ložiska, případně kuličky, otřít vnitřní i vnější misky hadrem, vše promazat vazelínou. Našroubujte misku a matici zpět. Spodní misku dotáhněte do takové polohy, kdy hlavové složení nemá vůli a je spíše trochu přetažené. Poté dotáhněte horní matici co nejtěsněji ke spodní. Konečné seřízení je lepší provádět až s namontovaným představcem (lepší manipulace). Poslední krok je dotažení misek proti sobě – horní dotahujte, spodní povolujte proti ní.
Ideálně seřízené hlavové složení by mělo jít naprosto zlehka, ale při uchopení kola za sedlovku a mírným klepnutím předního kola o zem nesmí drnčet.
Hlavové složení A-head
Rozdíl oproti závitovému hlavovému složení spočívá v odlišném způsobu dotažení – dochází zde k dotažení tlakem představce na misky hlavového složení.
Při demontáži jde jako první na řadu zátka – povolte šroub a sejměte. Povolte šrouby na představci a stáhněte ho z krku vidlice (můžete odpojit jednu brzdovou čelist s lankem a odložit vidlici, lze provést i bez toho). Jako další sejměte podložky pod představcem a horní misku hlavového složení. Odeberte věnečky s kuličkami, očistěte misky a věnečky hlavového složení od staré vazelíny. Do misek zasazených v rámu naneste vazelínu. Nainstalujte zpět věnečky, na které přijde slabší vrstva vazelíny. Po montáži vidlice zpět do hlavové trubky následuje nasazení podložek. Zbývá nasadit představec a seřídit hlavové složení – představec navlečte na krk vidlice a vraťte zpět na své místo. Utáhněte zátku a vymezte vůli v hlavovém složení. Kontrola a následné srovnání představce, aby nebyl vykloněný do strany, dotažení šroubů.
Sedlo a sedlovka
Je dobré udržovat sedlovku namazanou (kromě karbonových) a to v celé délce jejího zapuštění do rámu. Dávejte pozor, abyste neměli sedlovku nastavenou nad hranicí maximálního vytažení (je označeno ryskou)

Kategorie
Pohodlný nákup

U nás můžete platit online...

Visa Mastercard Diners Club American Express JCB Maestro
Facebook
Hodnocení obchodu na Zboží.cz
Široký sortiment komponentů SHIMANO za výhodné ceny