Jak správně vybrat jízdní kolo

Obsah:
1) typ kola
2) materiál rámu
3) komponenty
4) velikost rámu

 

Pokud plánujete pořídit si jízdní kolo, je nutné si ujasnit několik kritérií, které zde pro Vás podrobně rozebereme. Hlavní roli při výběru kola tvoří typ kola, ten se odvíjí od předpokládaného použití. Každé kolo je vhodné pro určitý terén. Dále je třeba brát ohled na kvalitu kola, ta by měla být odrazem počtu najetých kilometrů, zde se sleduje materiál rámu, osazení kola (komponenty). Dále vás při výběru kola bude zajímat velikost rámu a celkový poměr kvalita / cena.

1)    TYP KOLA

Horská kola

Horská, nebo také MTB kola jsou určena častým jízdám v terénu. Nezastaví je nerovnosti, kameny, ani kořeny nebo jiné překážky na cestě. Mají širší pláště s hrubým vzorkem, díky tomu zvládají dobře i kluzký nebo blátivý terén. Tento typ kol lze rozdělit na kola s pevným rámem a celoodpružená, ta mají odpruženou přední vidlici i rám, díky čemuž můžete pohodlně šlapat i na nerovném povrchu a zvládnete i náročnější sjezd. Některé typy celoodpružených kol mají možnost uzamknutí předního i zadního pružení. Horská kola se dají bez problémů použít i na silnici, zde jsou však o něco pomalejší než silniční nebo crossové modely.
Tato kategorie patří k nejoblíbenějším. Horská kola jsou ideální pro všechny, kteří milují pohyb v přírodě mimo provoz automobilů.

Crossová a trekingová kola

Crossová kola jsou vhodná pro pohyb především po silnicích, ve městě, na zpevněných cestách, nebo i do lehčího terénu. Jsou ideální pro cykloturisty. Krosová kola spojují výhody silničního a horského kola. Jezdec má vzpřímenější posed, u crossových kola jsou větší 28“ kola, oproti horským kolům užší pláště s jemnějším vzorkem, které umožňují rychlejší jízdu po asfaltových silnicích. Trekingová kola jsou shodná s crossovými, rozdíl mezi nimi bývá v tom, že už z výroby jsou osazeny více příslušenstvím, jako jsou blatníky, nosiče, světla.
Tento typ kola bude vyhovovat všem cykloturitstům, kteří chtějí jezdit v méně náročném terénu.

Silniční kola

Kola z této kategorie jsou vhodná pro pravidelné jízdy delších vzdáleností po silnici. Kola není vhodné kvůli jejich úzkým plášťům používat v terénu. Konstrukce silničních kol je zaměřena na aerodynamický sportovní posed, minimální valivý odpor, mají nízkou váhu a doplňují se pouze nejnutnějšími komponenty, řadící systém je zaměřen na rychlost. Jsou to nejrychlejší kola, které využívají závodních v tradičních silničních tour. Kategorie silničních kol je v poslední době velmi populární mezi cyklisty.

Městská kola

Městská kola, jak už název napovídá, jsou vhodná pro rekreační ježdění a jízdu ve městě. Pokud se potřebujete dopravit do práce, na nákup, pohybovat se po městských silnicích a chodnících, na rovinatém a pevném terénu, pak je tento typ kola právě pro Vás. Posed bývá vzpřímený a velmi pohodlný. Kola bývají osazena nosiči, či blatníky, a pokud ne, dá se toto příslušenství lehce doplnit. Oblíbené v této kategorii jsou i tzv. sukňové rámy, které umožní snadné nasednutí a sesednutí z kola díky absenci horní rámové trubky.


Kola podle cyklisty

a)    Dětská kola a juniorská kola

Tato kola jsou určená pro nejmenší cyklisty a rozdělují se podle průměru kol – nejmenší velikosti od 12“, která se dají používat už od 2 let věku dítěte až do velikosti 24“ – 26“. Menší kola bývají osazené pomocnými kolečky pro snadnější jízdu, větší modely kol bývají více sofistikované, mívají i přehazovačku, nebo odpruženou vidlici pro větší pohodlí, zkrátka se vybavením přibližují „dospěláckým“ modelům kol. Výběrem dětských kol se podrobně zabýváme v tomto článku

b)    Dámská kola

Jsou určeny pro všechny cyklistky. Hlavní a nejviditelnější rozdíl, který dámská kola mají je šikmá rámová trubka. Celkově v této kategorii najdete spoustu konstrukčních rozdílů – počítá se s menší výškou postavy, jinou délkou končetin, k dispozici bývají menší velikosti rámů, používají se užší řídítka, dámská sedla, kratší kliky a najdou se i další rozdíly. Pro ženy jsou vhodnější a pohodlnější volbou než pánská/unisexová kola

c)    Pánská (unisex) kola

Kola z této kategorie jsou určeny nejenom pro muže. Jedná se o základní kategorii kol pro všechny cyklisty všech velikostí. Vybrat si zde může každý – od juniorů až po vysoké cyklisty.


2)    MATERIÁLY RÁMU

Na použitém materiálu rámu závisí hlavně z hlediska váhy rámu a celého kola, pevnosti a životnosti. Proto se výrobci pokoušejí výběrem materiálu vyrobit co nejlehčí rám s co nejvyšší pevností a co nejdelší životností. Jednotlivé materiály se liší hmotností, ale i fyzikálními vlastnostmi, technologickými možnostmi zpracování a obrábění, ale i cenou. Nejčastěji se k výrobě rámů používají ocel, hliník, karbon a titan.

a)    Ocel

Bývaly doby, kdy ocel byla prakticky jediný používaný materiál pro výrobu rámů, proto je stále většina kol vyrobena z oceli. Je to pevný materiál s nízkou unavitelností, ale také podléhá korozi a je těžký.
Používá se spíše u levnějších kol, kde najdeme rámy z tzv. Hi-Ten oceli, která je pevná, ale má poměrně vysokou hmotnost. U drahých modelů se používá chrom-molybdenová ocel (Cr-Mo). Takové rámy jsou svařeny s různými průměry stěn, kdy ve střední části trubky je materiál stěny tenčí a na krajích, kde je více namáhán, silnější (double butted – dvojitě zeslabované stěny). Pro spojování trubek se nejčastěji používá technologie T.I.G., při níž jsou svařovány v ochranné atmosféře.

b)    Hliník

Tento materiál patří k více používaným, ideálně propojuje lehkost a vzhled. Používá se především u levnějších kol, často v kategorii trekingových nebo krosových kol.
Hliník je třikrát lehčí než ocel. Je to velice měkký materiál, proto se musí zpracovávat do slitin, aby se dál použít pro výrobu rámu. Většinou mají hliníkové rámy trubky s větším průměrem, čímž se získá celková pevnost a zachová nízká hmotnost. Rámy se vyrábějí dvěma technologiemi: svařováním nebo lepením.

c)    Karbon

Karbon je pětkrát lehčí a má šestkrát větší pevnost než ocel, což z něj dělá ideální materiál ke konstrukci rámů. V čisté formě je jen těžko zpracovatelný, ale v kombinaci s jinými materiály vznikají rámy požadovaných vlastností. Výhodou je nízká hmotnost, vysoká pevnost, příznivý průběh únavové křivky, rámy mají vysokou trvanlivost, jsou vyhledávané pro svůj vzhled a schopnost pohlcovat vibrace.

d)    Titan

Ušlechtilý kov a exkluzivní materiál, který dělá z rámu kola klenot. Titan je velmi náročný na zpracování a také velmi drahý, ale rámy jsou lehké a pevné, mají schopnost aktivně pohlcovat vibrace, odolává korozi a materiálové únavě. Titan se nedá svařovat na vzduchu, musí se upravovat ve speciálních svařovacích boxech, kde je třeba vytvořit ochrannou atmosféru z argonu a striktně dodržovat technologický postup.

3)    KOMPONENTY

Při osazení kola komponenty (jedná se o brzdy, představce, pedály, převody, sedlovky, kliky, přesmykač atd.) je nejvhodnější, aby na kole byla kompletní sada, kdy nejsou míchány komponenty různých výrobců a různé úrovně. Zde platí pravidlo, že čím kvalitnější materiály jsou v sadě použity, tím je vyšší spolehlivost, seřiditelnost, životnost, ale i cena…


4)    VELIKOST RÁMU

Při výběru jízdního kola je třeba dát pozor na výběr vhodné velikosti jízdního kola, která se zpravidla udává v palcích (z angl. „inches“, 1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů jízdních kol se mohou nepatrně odlišovat podle konstrukce (stavby) rámů nebo výrobce jízdního kola. Velikostí (výškou) rámu jízdního kola se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem horní rámové trubky.
 Při volbě velikosti jízdního kola, také záleží na stavbě těla cyklisty (kratší/delší - nohy/ruce/záda). Všeobecné doporučení je, že velikost rámu jízdního kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku zhruba 5 cm od rozkroku. U krosová (neboli trekkingová) kol se doporučuje mít rám o 1 až 2 palce větší než u horského kola, kde je nutné počítat s větší obratností v terénu (proto se volí rám trochu nižší).


Určení velikosti rámu podle výšky postavy

Dětská kola

U dětských kol se velikost kola odvozuje od výšky postavy dítěte. Je velmi důležité, aby dítě mělo jízdní kolo ve správné velikosti, tj. aby mu nebylo příliš velké či příliš malé. Pokud by rodiče dítěti zakoupili kolo větší, mohlo by být takové jízdní kolo pro dítě nebezpečné (nezvládnutí seskoku z jízdního kola, nezvládnutí ovládaní či podvědomý strach dítěte jezdit na tak velkém jízdním kole). Pokud by naopak dítě používalo kolo menší, je takové jízdní kolo pro dítě velice nepohodlné a velmi brzy se dítě jízdou unaví.

Správná poloha sedla

Další nezbytností před jízdou je správné nastavení výšky sedla tak, aby cyklista při sezení na sedle dosáhl napnutou nohou patou na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. Při jízdě by se Vám neměla v žádném případě pánev houpat z leva doprava. Pánev by měla zůstat při jízdě takřka nehybná. U horských, krosových a silničních kol se nastavuje sklon sedla vodorovně. Sklon lze nastavit i jinak dle libosti jezdce nebo druhu kola.


Chcete se dozvědět více?

Výměna řetězu na jízdním kole

Výměna řetězu na jízdním kole

Řetěz je jednou z nejdůležitějších a nejvíce namáhaných komponent jízdního kola. Postupně se opotřebovává s každým najetým kilometrem. Vliv na životnost řetězu má ale i...celý článek


<< zpět do poradny
Kategorie

Přihlaste se k odběru novinek

Pohodlný nákup

U nás můžete platit online...

Visa Mastercard Diners Club American Express JCB Maestro Platím Pak
Youtube
Široký sortiment komponentů SHIMANO za výhodné ceny