Jak zvolit vhodný veloplášť na kolo

Výběr správného pláště je delikátní záležitostí a není to tak lehké, jak by se na první pohled mohlo zdát. Významně totiž ovlivňuje dojem z kola a celkový požitek z jízdy. Špatně zvolený plášť Vám může cyklistiku úplně znechutit. Proto jsme připravili návod, který Vás provede celým procesem výběru pláště a pomůže se vyznat ve změti čísel a zkratek. Ať už se pak rozhodnete pro nákup pláště po internetu nebo v kamenné prodejně, po přečtení tohoto článku byste to měli hravě zvládnout a nemělo by Vás už nic překvapit.

Veloplášť na kolo

 

Výběr pláště na kolo je neodmyslitelně spjat s typem jízdního kola a povrchem, se kterým se při jízdě nejčastěji setkáte. Plášť, který prokáže úžasné jízdní vlastnosti na asfaltu, bude v náročnějším terénu k vzteku a díky snížené stabilitě může docházet k častějším pádům a úrazům. Naopak s plášti vhodnými do terénu se na asfaltové cestě zbytečně nadřete. Proto výrobci nabízejí pláště pro základní typy kol a také pár specifických.

  • Pláště pro silniční kola
  • Pláště pro crossová kola
  • Pláště pro horská kola
  • Pláště pro dětská kola
  • Pláště pro elektrokola
  • Speciální/specifické pláště (galusky, cestovní, zimní, bezdušové)

 

Jaký je mezi nimi rozdíl?

Pláště pro horská kola bývají zpravidla širší, měkčí pro lepší stabilitu a přilnavost ve složitém terénu. Jsou také těžší a pomalejší než například pláště na silničky a využívají bohaté škály vzorků dle náročnosti terénu. Platí, že čím náročnější terén, tím hrubší dezén. U plášťů na silniční kola je tomu právě naopak. Jsou úzké, tvrdé pro rychlejší jízdu a menší valivý odpor. I díky hladkému vzorku je jejich hmotnost velmi nízká. U silničních kol můžete zvolit i galusky. Určitým kompromisem jsou pláště na crossová kola. Jsou užší a tvrdší než ty pro MTB, aby obstály na asfaltu, ale zároveň mají hrubší vzorek než ty silniční pro jízdu v terénu. U crossového kola se dá použít i širší plášť pro offroad, ale je nutné si pohlídat, že se vejde do vidlice či rámu kola.

Pro elektrokola, u kterých se motor odpojuje při dosažení rychlosti 25 km/h nejsou povinné speciální pláště, ale je lepší po nich sáhnout vzhledem k větší hmotnosti kola. Předcházíte tak možnosti častějších defektů a zvýšíte životnost plášťů. U rychlejších elektrokol je zapotřebí zvolit takový plášť, který splňuje evropskou normu ECE-R75.

Ze speciálních plášťů stojí za zmínku bezdušový (tubeless) typ, který se těší stále větší oblibě. Je nutná vyšší investice, protože je potřeba pořídit i bezdušové ráfky, speciální ventilky, ráfkové vložky a těsnící mléko (tekuté lepení) pro uchycení pláště v ráfku či při drobném defektu, ale výhody nejsou zanedbatelné. Už nehrozí riziko propíchnutí duše, což znamená jednak to, že pláště nemusí být tak nahuštěny a jednak nižší pravděpodobnost defektu. Možnost jezdit při nižším provozním tlaku zajistí vyšší stabilitu a adhezi v terénu. Dále odpadá nežádoucí tření mezi duší a pláštěm, což zajišťuje maximální efektivitu při šlapání. Bezdušový plášť tedy poskytuje větší jistotu bez ztráty výkonu. Existují kola, která jsou výrobci doporučena ke konverzi na bezdušový systém. U takových kol není nutná tak vysoká investice. Stačí pořídit jen tubeless pásku a ventilky.

Když už víte, pro jaký typ kola plášť vybíráte, musíte zvolit ty správné rozměry

Tedy průměr a šířku pláště. Oba údaje jsou uvedeny na bočnici pláště. Můžete se přitom setkat s označováním v palcích, francouzským milimetrovým nebo také evropským v milimetrech, které se od dvou výše zmíněných liší tím, že uvádí vnitřní namísto vnějšího průměru pláště. Co se velikosti pláště týká, ten je daný a odpovídá průměru ráfku. Co do šířky; plášť nesmí být menší než je šířka ráfku a zároveň nesmí přesáhnout rozměry rámu či vidlice kola.

 

Rozměry velopláště

 

Hmotnost pláště

Dalším důležitým kritériem při výběru pláště je jeho hmotnost. Ta je zásadní z pohledu odstředivé síly, která při otáčení kol způsobuje, že je plášť vnímán až 3x těžší. Je tedy dobré sledovat, z čeho je plášť vyroben. Plášť se skládá ze tří částí. Kostry, patek a běhounu. Každá z nich významně ovlivňuje výslednou váhu pláště.

Kostra je vyrobena z textilní tkaniny (nylonu, polyamidu) a je tím kvalitnější (poskytuje lepší jízdní vlastnosti – menší valivý odpor a nižší hmotnost), čím hustěji jsou vedle sebe vlákna naskládána. To určuje parametr TPI (threads per inch) nebo také EPI (ends per inch), tedy počet textilních vláken na čtvereční palec. Čím vyšší číslo TPI/EPI výrobce udává, tím lepší jsou jízdní vlastnosti pláště a nižší riziko jeho defektu. Tady je potřeba dát si pozor na případy, kdy výrobce uvádí údaj spojující několik vrstev vláken. V tabulce níže můžete vidět, že jeden výrobce uvádí parametr TPI ve výši 60 a druhý 180. V prvním případě jde o údaj popisující jednu vrstvu vláken na palec, kdežto v druhém případě se jedná o součet tří vrstev. Oba pláště tedy mají shodné TPI. Ptáte se, jak to rozpoznat? Obecně se dá říci, že jakýkoliv údaj nad 150 TPI je součtem více vrstev.

 
Plášť MAXXIS PLÁŠŤ DOLOMITES KEVLAR 700X23 SKLÁDACÍ SILNIČNÍ PLÁŠŤ CONTINENTAL ULTRASPORT2
Rozměr 23-622 mm 700x25C (25-622)
TPI  60 TPI 180 TPI
Patka  kevlarová skládací kevlarová skládací
Hmotnost 215g 305 gr
Huštění 130psi (6,5-8,5 BAR) 95-120PSI

 

Ostatní důležité vlastnosti

Patky dohlížejí na bezpečné ukotvení pláště v ráfku a stanovují jeho velikost. Rozlišujeme mezi drátovými a kevlarovými, skládacími patkami. Kevlarové pláště jsou lehčí a jejich montáž snazší. Díky možnosti složení se také dají oproti drátovým plášťům vozit jako rezerva v případě defektu. Všechny zmíněné výhody ale ženou pořizovací cenu nahoru, a tak někteří stále ještě dávají přednost klasice z drátů.

Běhoun je vyroben z pryžové směsi. Měkká směs s výrazným vzorkem uspěje v náročných terénních podmínkách díky vyšší adhezi a stabilitě, naopak tvrdší směsi s jemnějším dezénem jsou rychlejší a odolnější vůči defektu. Výrobci kombinují dvě, tři někdy i čtyři různé směsi a rozmisťují je na plášti tak, aby dosáhli co nejlepších jízdních vlastností v závislosti na typu povrchu. Platí, že čím více pryžové směsi je použito, tím těžší plášť je.

Abyste si jízdu opravdu užili a výše zmíněné nepřišlo vniveč, pravidelně kontrolujte tlak v pláštích. Měl by se pohybovat v rozsahu určeném výrobcem na bočnici pláště. Provozní rozsah tlaků je uváděn v barech nebo v jednotkách PSI (pound-force per square inch), což je jednotka tlaku v anglosaských mírách. Plátí, že 1 bar je zhruba 14,7 PSI. Pokud tlak ze dne na den znatelně klesne, může se jednat o defekt nebo špatně těsnící ventilek. V takovém případě je dobré duši zalepit, nebo pokud je viditelně poškozený plášť, tak jej vyměnit.

 Detail velopláště na kolo

V závěru, než přistoupíte k samotnému nákupu, zvažte, jak často a na jaké úrovni na kole jezdíte. Pokud se o cyklistiku zajímáte pouze rekreačně, není potřeba hned sahat po závodních a relativně drahých pláštích. Zkuste vybrat pro sebe ten nejlepší kompromis.


Chcete se dozvědět více?

Pedály na kolo a jejich montáž

Pedály na kolo a jejich montáž

Správná montáž pedálů na jízdní kolo pro dosažení maximálního komfortu Horské kolo, dětské kolo, ale i jakékoliv jiné jízdní kolo potřebuje k výkonu své skvělé služby...celý článek

Jak vyměnit plášť a duši na kole

Jak vyměnit plášť a duši na kole

Vhodně zvolené pláště na kolo  Vám zajistí komfortní jízdu, ať už preferujete jakýkoliv styl jízdy a typ povrchu. Pláště se vyrábí v nepřeberných variantách pro silniční,...celý článek

Kotoučové brzdy a jejich údržba

Kotoučové brzdy a jejich údržba

Brzdy jsou bezpochyby jednou z nejdůležitějších částí jízdního kola . Proto je důležité udržovat je čisté , a přesvědčit se o jejich dobrém stavu a správném nastavení před...celý článek


<< zpět do poradny
Kategorie

Přihlaste se k odběru novinek

Pohodlný nákup

U nás můžete platit online...

Visa Mastercard Diners Club American Express JCB Maestro Platím Pak
Youtube
Široký sortiment komponentů SHIMANO za výhodné ceny